Com ja he explicat anteriorment, Nexe Fundació és una entitat amb una xarxa molt
extensa de serveis dedicada a l’atenció a infants amb
pluridiscapacitat i les seves famílies. Entre aquests serveis es troba l’àrea de Respir i Lleure, en la que
concretament es centren aquestes pràctiques.
Les principals funcions psicopedagògiques dintre d’aquest àmbit es centren en torn als següents aspectes:
1. Gestió dels serveis i les diferents activitats de respir i lleure (coordinació, anàlisi de necessitats, creació de nous serveis, adaptació de les intervencions,
supervisió de les activitats, diagnòstic de noves necessitats…)
2. Assessorament i gestió de RRHH (assessorament, coordinació i seguiments dels professionals, avaluacions,
detecció de les necessitats formatives…)
3. Atenció i assessorament a les famílies i als infants (entrevistes amb les famílies per tal de detectar necessitats, seguiment dels
infants, derivació d’aquests infants als serveis més adients, avaluació dels serveis, comunicació amb les altres àrees de la Fundació…).
COM S’ARRIBA A NEXE?
El professional que realitza les funcions psicopedagògiques segueix un procediment a l’hora d’organitzar el procés de selecció dels infants que gaudiran de
les activitats de Respir i Lleure. Aquest procediment s’estructura de la següent manera:
1. La coordinadora envia el material de difusió a escoles, centres col·laboradors i famílies amb les diferents activitats que el servei de Respir
i Lleure de Nexe Fundació ofereix al llarg de tot l’any. Els diferents centres i sovint les famílies reenvien aquesta informació a persones que puguin estar
interessades.
2. Les famílies estableixen un primer
contacte amb l’àrea de Respir i Lleure on
manifesten el seu interès i expliquen breument el
seu cas.
3. La coordinadora dona una primera resposta i s’estableix unes dates per fer les primeres reunions amb la
família i conèixer a l’infant.
4. Reunions amb la família. Sempre que sigui
possible es procuren fer dues entrevistes: una primera únicament amb els pares o tutors i una segona amb
la família i l’infant per poder fer una observació del nen o nena. Aquesta segona entrevista es
realitza en un espai acondicionat a les necessitats dels infants.
5. A partir de l’entrevista es recullen una sèrie de dates rellevants i s’estableixen els acords
amb la família. Aquests poden ser els següents:
•
Derivació a les activitats de Respir i Lleure. En el cas que les activitats que s’ofereixen en aquesta àrea siguin adients i s’adaptin a les necessitats de l’infant es comença el procediment per que l’infant pugui participar en les activitats: traspàs als responsables de les activitats, recerca de
monitors, i coordinació amb altres serveis (escola, metges, altres professionals…).
•
Derivació a un altre servei dintre de l’entitat. Quan es detecta que poden haver-hi altres tipus
de necessitats i Nexe Fundació pot donar resposta a aquestes, des de l’àrea de Respir i Lleure també es deriven casos a
altres serveis dintre de l’entitat, com ara suport familiar, formació, CAE, etc.
•
Derivació a un altre servei fora de l’entitat. La comunicació de Nexe amb altres serveix
dels mateix àmbit permet que, si escau,
es pugui derivar a la família a d’altres serveis que es
considerin adients en cada cas.
6. En el cas que la derivació sigui cap a l’àrea de Respir i Lleure, un cop realitzada la primera
activitat s’estableix un feedback amb la
família (normalment via e-mail) i una avaluació amb l’equip responsable de les activitats per tal de valorar la
intervenció.
La demanda en aquest servei cada vegada és més elevada, la qual cosa obliga a establir un criteri d’accès que en aquest cas és el següent:
- Situacions d’urgencia (manca de suport familiar, necessitat familiar d’un “respir”…).
-
Edat de l’infant.
- Nombre de vegades que ha
participat en les activitats (prioritzant aquells que no han participat mai o
molt poques vegades).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada