Pràcticum II

Pràcticum II

3/4/16

PRÀCTICUM II: DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

CONTINUÏTAT DE LES ACTIVITATS DE LLEURE PER A JOVES AMB PLURIDISCAPACITAT MAJORS DE 18 ANYS

Treball col·laboratiu entre les famílies i l’entitat amb l’objectiu d’oferir una continuïtat en el lleure a tots aquests joves que ja sobrepassen l’edat límit de Nexe Fundació (18 anys).


Aquest projecte neix a partir de l’observació d’un grup de lleure el qual comença a entrar en una franja d’edat en la que Nexe ja no ofereix serveis (a partir de 18 anys). Els joves es fan grans i comencen a sobrepassar la franja d’edat permesa a Nexe. Han estat molts anys junts i a les famílies els agradaria que continuessin fent activitats junts, ja que el vincle creat entre ells és gran i no volen que es perdi. És per aquesta raó que per part de les famílies s’observa un important neguit, donat que en poc temps els seus fills no podran gaudir de les activitats proposades per Nexe i sorgeix la necessitat de buscar altres opcions. Donat el ventall d’activitats de l’entitat, el bon servei que ofereixen els professionals i el vincle creat entre els joves, les famílies es mostren reticents al canvi d’entitat, per aquesta raó, es valoraran diferents possibilitats amb la finalitat d’escollir aquella que resulti més adient.

Ens trobem, doncs, en un moment de transició important per aquests joves i, donada les característiques del context, ho és també per les seves famílies, ja que seran elles qui decidiran el futur del lleure dels seus fills. Precisament, un dels factors significatius en l’orientació per a la transició és la presa de decisions, procés mitjançant el qual es tria entre diferents alternatives o maneres per resoldre diferents situacions de la vida, en el cas que ens pertoca, es tracta de decidir quin tipus de continuïtat en el lleure seria el més adient per aquests joves amb pluridiscapacitat. Per fer-ho correctament hem de ser conscients que el procés necessita temps i planificació. Per realitzar una bona orientació psicopedagògica, pel que fa a la presa de decicions s’han tingut en compte els següents passos (P. Martínez Clares, 2003) que s’aniran desenvolupant al llarg d’aquest projecte: 
  • Identificació del problema.
  • Anàlisi del problema.
  • Avaluació o estudi d’opcions o alternatives.
  • Selecció de la millor opció.
  • Posar en pràctica les mesures preses.
  • Avaluació dels resultats.
Durant aquest assessorament o orientació es preten adoptar un enfocament proactiu de presa de decisions, on l’objectiu es basa en que els usuaris (en aquest cas les families de fills amb pluridiscapacitat) prenguin la decisió per ells mateixos, ja sigui adoptant (segons D.A. Jepsen, 1974; R.Jonhson, 1978; V.A. Harren, 1979; J.D. Krumboltz, 1979; Corominas, 1999, i Álvarez González, 2005) un estil actiu, on la persona s’involucra des del primer moment en el procés; o bé un estil lògic, on es manifesta un propòsit definit per a abordar les seves pròpies decisions i per a voler resoldre els seus problemes amb ajuda de si mateis i dels altres.

En base a aquest enfoncament, en el pla de treball d'aquest projecte es proposen quatre fases diferents amb uns objectius específics per a cada una de elles. Són les següents:

 
FASE 1 : Observació i seguiment del grup de lleure de més edat.                                                 
Objectiu: Analitzar i identificar mitjançant l’observació i l’acompanyament la tipologia d’activitats més adients per als destinataris.
Destinataris/Àrees: Joves amb pluridiscapacitat que sobrepassen l’edat permesa a l’entitat de Nexe Fundació (16 anys).
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Acompanyament en les diferents activitats que es realitzen dintre de dos grups de lleure (KOALES i ESPLAI) dels quals formen part els destinataris d’aquesta fase que permetrà conèixer els diferents agents de l’àmbit d’intervenció (famílies, professionals, usuaris…)
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Observació
2.        Intervenció directa amb els destinataris.
3.        Anàlisi i valoració de les activitats.
4.        Entrevistes formals amb els professionals.
5.        Entrevistes no formals amb les famílies (moment d’entrades i sortides).
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Índex d’assistència a les activitats.
2.        Enquestes als professionals i als pares.
3.        Resposta dels joves davant les activitats*.
4.        Memòria i valoracions de les activitats per part de Nexe.

*En aquest apartat serà necessari tenir en compte que la gran majoria de joves que participen a Nexe no poden expressar verbalment el seu grau de satisfacció amb l’activitat. Però sovint les reaccions no verbals comuniquen de manera clara, tant als professionals, com a les famílies si l’activitat els hi ha agradat o no.
FASE 2 : Recerca de serveis d’altres associacions o entitats de lleure que siguin adients a l’edat i característiques dels joves.
                                                    
Objectiu: Facilitar a les famílies el procés de transició dels seus fills: Del lleure infantil al lleure d’adults.
Destinataris/Àrees: Famílies amb fills majors de 16 anys que formen part dels grups de lleure de Nexe Fundació.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Recollida de dades de les diferents associacions, entitats, etc. de la ciutat de Barcelona que ofereixin activitats de lleure i s’adeqüin a les característiques i necessitats d’aquests joves amb pluridiscapacitat.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Recerca mitjançant internet.
2.        Contacte via telefònica o e-mail.
3.        Reunions amb les entitats i visites a centres.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
Un cop recollida la informació, s’anirà comprovant quins centres, entitats, etc. compleixen les característiques necessàries per poder acollir als destinataris en la seva transició al lleure adult.
Per realitzar-ho es contactarà amb cadascuna de les entitats o associacions recollides (via telefònica, e-mail…)
Aquelles que més s’adeqüin a les necessitats, es procurarà concretar una reunió per aconseguir informació més detallada.

FASE 3 : Reunions amb les famílies.                                                         
Objectiu: Fer partícips a les famílies del procés de transició dels seus fills del lleure infantil al lleure adult.
Destinataris/Àrees: Famílies amb fills majors de 16 anys que formen part dels grups de lleure de Nexe Fundació.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Una vegada feta la recerca, es convocarà als pares amb la finalitat d’informar-los de les possibilitats i serveis en el lleure d’adults a la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de determinar quin tipus de continuïtat en el lleure voldrien per els seus fills (en els casos en els quals es triï una continuïtat).
La idea inicial és oferir una solució a nivell grupal, de manera que els joves puguin continuar gaudint de les activitats en companyia dels mateixos amics amb els quals ho han fet fins ara.
En funció de la decisió que es pregui es desenvolupará la fase següent (fase 4)
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions mensuals
2.        Enquestes a les famílies.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.   Actes d’avaluació de les reunions i aprovació de la mateixa en la següent.
FASE 4 :   Assessorament en els serveis i traspàs d’informació.                      
Objectiu: Acompanyar als joves en la transició al lleure adult.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
En el procés de transició és necessari un bon traspàs d’informació. El tipus de traspàs dependrà principalment de la decisió que es decideixi portar a terme, ja sigui col·laborant de manera cooperativa amb una altra entitat, ampliant la formació dels monitors de Nexe Fundació (en el lleure adult), acompanyant a les famílies en la creació de nous serveis (associació de pares).
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Informes de cadascun dels usuaris (procés, característiques, necessitats…)
2.        Reunions amb els professionals.
3.        Formació dels professionals (si escau).
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Valoració dels nous serveis (mitjançant enquestes i entrevistes amb les famílies).
2.        Valoració de la formació amb reunions amb els professionals.

                         

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada