Pràcticum II

Pràcticum II

7/12/15

Seguiment de X. Primeres observacions

Avui (17/10/25) assisteixo per primera vegada al grup d'Esquirols, un grup format per 10 nois i noies entre 10 i 18 anys, alguns dels amb pluridiscapacitat, d'altres amb TEA. És el primer dia que es troben després de les vacances d'estiu.
L'hora d'arribada dels infants és les 13h., excepte en el cas de X que l'hora d'arribada és mitja hora més tard, degut a que les entrades juntament amb la resta de nens, poden provocar que el nen es posi nerviós. Després de rebre'ls, els infants i joves amb l'ajuda dels seus monitors (un per noi/noia) es preparen per començar a dinar. Després de dinar, fan una estoneta de descans i seguidament comença l'activitat, avui toca anar a piscina.

Mentre els infants comencen a preparar-se per anar a dinar, X arriba a Nexe, els monitors d'Esquirols ja saben qui és per la manera de picar al timbre, ja que una de les fixacions de X són els timbres...

X arriba a Nexe i fa un recorregut per tot el centre, sembla nerviós...Després d'aquest recorregut, la primera parada és la cuina on es llença gairebé literalment sobre la truita de patates per agafar un tros i portar-se'l ràpidament a la boca. Una de les grans obsesions de X és el menjar, sent per aquesta raó un dels objectius a treballar. Se li explica pacientment (amb l'ajuda de gestos previament treballats) a X que si vols menjar ho ha de fer assegut a la cadira del menjador i ha d'esperar a que el dinar estigui a la taula. 
Dinar: Després d'un parell de voltes més per el centre, finalment X seu al menjador i espera el seu dinar. Aquesta espera no li resulta una tasca fàcil, ja que s'aixeca constantment i s'enfada quan l'intentes reconduir i fer que es torni a seure. El dinar arriba i comença a menjar amb molta rapidesa i quasi sense mastegar. Des de Nexe es treballen pautes per a que el nen vagi el més a poc a poc possible a l'hora de dinar (se li posa un plat petit amb el menjar trossejat i se li dona una cullera petita per a que vagi més a poc a poc; quan el nen ha fet un parell de cullarades seguides se li demana que acabi el que té a la boca per poder continuant menjant; si vol repetir, ha d'esperar assegut a que li portin un altre plat...). S'observen moltes dificultats en els moments d'espera.

Temps de descans: Un cop els infants han dinat es fa una estona de descans a la sala, on es posa música i els joves es poden estirar als matalassos i relaxar-se una estona. X no vol estar a la sala i fa voltes per les diferents aules del centre (agafa un conte, normalment sempre el mateix, et demana que li llegueixis, però de seguida es torna a aixecar; pica varies vegades  l'ascensor per des de dins poder tocar l'alarma; puja al pis de dalt on hi ha el pati dona una volta i torna cap a dins...) Pel camí va bellugant i, de vegades, traient de la paret els quadres que va trobant, quan se li diu que no pot fer-ho, crida i s'enfada. Finalment, s'intenta portar a X a un aula on hi ha un gronxador per descansar, accepta anar-hi perquè li agraden molt els moviments oscil·lants, però, tot i així, no vol descansar i s'aixeca constament. Respectar l'hora de descans és un altre objectiu a treballar, ja que pot afavorir que el nen estigui més relaxat a l'hora de fer l'activitat.

Molt sovint va repetint la seqüència d'allò que farem, finalitzant amb l'arribada dels pares: DINAR- DESCANSAR-PISCINA-BERENAR-PARES.

Ens preparem per anar a piscina: Arribada l'hora de fer l'activitat ajudem als infants a preparar-se per anar a la piscina. X de seguida agafa la seva motxilla i se'n va impacient cap a la porta. Pel camí, s'ha d'evitar constantment que el nen vagi a picar els timbres  de les portes (explicant-li que si no anem a entrar, no es pot picar). Així mateix, es treballa disminuir l'agressió cap a un nen en concret del grup al qual pessiga per a que cridi i plori (aquesta situació ha arribat a provocar alguna crisi en X en la qual se ha hagut de fer contenció).

Activitat de piscina: X es mostra content i té ganes d'anar a la piscina, però per ell, l'activitat d'una hora esdevé massa llarga. Mentre els altres gaudeixen de l'activitat, X passeja al voltant de la piscina i va prement els botons de les dutxes. Se li explica que no les anem a fer servir, per tant no les podem obrir constantment, si no vol estar a dins la piscina ha d'esperar que surtin els seus companys. Respon força bé a les explicacions i tot i que es va aixecant sovint, espera als seus companys sense tornar a tocar les dutxes.

Berenar i comiat: S'acosta l'hora de marxar i X comença a estar més neguitós. Demana constantment pel seu pare i es mostra molt inquiet. Els pares tenen la consigna d'arribar una mica abans per tal que X no es posi nerviós i no intenti sortir abans d'hora per la porta del centre (fet que alguna vegada s'ha donat). Els pares arriben puntuals i el nen es mostra content, ens fa un petò i ens acomiadem fins la propera.

Observacions personals: X s'ha mostrat bastant inquiet i neguitós durant tot el dia, potser provocat també perquè era el primer dia després de les vacances d'estiu. Tot i així, no ha tinguts cap crisi i s'ha mostrat content. 
Dels dos monitors referents que té, avui només hi havia un. S'observa un vincle molt especial amb aquesta persona i respon molt positivament a les seves  intervencions i límits. 
És un nen que tolera bastant bé el contacte físic i el demana mitjantçant gestos si el vol (per exemple, agafant-te la ma i posant-se'la a la cara per a que li acaronis...).
S'observen moltes dificultats en els temps d'espera. Tot i així, s'observa clarament que les pautes treballades comencen a donar bons resultats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada