Pràcticum II

Pràcticum II

1/12/15

Coneixent a X.

Com ja he explicat anteriorment, l'àmbit de lleure es divideix en diferents grups de nens agrupats majoritàriament per edats i en alguns casos per similituds en el diagnòstic. Les meves pràctiques es centren dintre del grup de "Esquirols" format per un grup fixe de nois i noies en edats compreses entre els 10 i els 18 anys, la majoria dels quals assisteixen també al l'esplai anomenat "La colla".  Dintre del grup trobem nens amb pluridiscapacitat i també amb autisme.

El cas de X és un nen amb 12 anys amb un certificat de discapacitat del 70% amb TEA (Trastorn de l'Espectre Autista) amb greus problemes en la relació social i el llenguatge, així com una intensa resistència als canvis, necessitat de rutines i uns interessos molt restringits. Sovint es posa nerviós i s'angoixa amb facilitat, provocant, de vegades, crisis fortes on el nen mostra una elevada manca de control. 

Els pares es posen en contacte amb Nexe (dos anys enrere) per tal que X pugui gaudir de les activitats que es realitzen a Nexe i, d'altre banda, perquè la família es troba desbordada i amb la necessitat d'un temps de "respir" on al mateix temps ell pugui gaudir d'un espai adient a les seves necessitats.

La demanda es acceptada per Nexe i després d'una coordinació pedagògica amb la terapeuta que realitza les intervencions pedagògiques a casa seva (3 dies per setmana) X comença a assistir a les activitats de lleure dintre del grup d' Esquirols.

Aquestes són les indicacions i els acords presos:

- Es valora que X només participi en una activitat per dia, per tal de no sobrecarregar a l'infant.
- Tenir diversos referents per a que no es focalitzi només en un.
- En el cas en que X es posi nerviós: calmar treballant la capacitat d'autoregulació (seu i relaxa't, respira, compta fins a 20, estigues tranquil...) i reforçar positivament quan el nen es vagi calmant (fer-li un petó, un aplaudiment...)
- Donar ordres clares i senzilles.

Un any després X continua assistint a les activitats d'Esquirols, tot i que s'ha hagut d'establir algunes pautes diferents a les dels altres infants, com ara una reducció d'horari (comença mitja hora més tard que la resta i acaba una hora abans) donat que són moments molt estressants per al nen.

Actualment la família demana que X pugui assistir a més activitats de Nexe, d'entre altres un Respir de Cap de Setmana. Nexe valora fer un procés d'adaptació a altres activitats que serà el següent:

  • Esplai: Anar el primer dia un parell d'hores i mica en mica ampliar la seva jornada.
  • RCS (Respir Cap de Setmana): Anar un dia durant unes hores (a passar el dia)
  • Colònies: Valorar la possibilitat que pugui passar 2 dies i una nit.
  • De cara al curs vinent: valorar de nou la seva incorporació a les activitats.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada